Programy zakończone - 2024


ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE PUNKTÓW PORADNICTWA RODZINNEGO NA TERENIE WROCŁAWIA
Program współfinansowany przez Gminę Wrocław
Realizowany zgodnie z umową Nr D/WZD/3516/16/2024 z dnia 08.01.2024
Adresaci zadania: małżeństwa doświadczające kryzysu w relacji, w trakcie rozpadu, osoby doświadczające traumatycznych przeżyć w różnych okresach swojego życia, mające wpływ na ich funkcjonowanie, trwałość więzi rodzinnych, partnerskich. Osoby, których funkcjonowanie jest zaburzone z powodu dysfunkcyjności rodziny. Wsparciem objęci będą członkowie rodzin niepełnych, tworzący rodziny rekonstruowane, rodzice samotnie wychowujący dzieci, członkowie rodzin wielodzietnych. Działania kierowane będą również do rodziców lub opiekunów prawnych dzieci doświadczających trudności wychowawczych, chcących pracować nad poprawą relacji z dziećmi. Kobiety w ciąży. Osoby z problemami dotyczącymi tożsamości psychoseksualnej oraz ich rodziny. Doświadczających kryzysu w obszarze relacji z dziećmi, komunikacji z dziećmi, budowania klimatu zaufania i szacunku, lepszego zrozumienia potrzeb swoich dzieci, nabycia umiejętności rozwiązywania konfliktów, chcący udzielać dzieciom wsparcia w doświadczanych kryzysach i przeżywanych emocjach, chcący poradzić sobie z własnymi trudnymi emocjami w odpowiedzi na kryzysy na linii rodzic/opiekun – dziecko. Opieką też zostaną objęci członkowie rodzin ofiar wojny i osoby im bliskie.
Formy realizacji zadania:

PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNE - prowadzenie przez psychologa konsultacji oraz udzielanie wsparcia psychologicznego w formie indywidualnej lub spotkań z członkami rodziny, par. Pomoc psychologiczna będzie dostosowana do potrzeb danej osoby, pary czy rodziny.
Zakłada pracę na zasobach, zwiększaniu mocnych stron i profilaktyce możliwych zagrożeń. Będzie współtowarzyszeniem w podejmowaniu właściwych decyzji przez zgłaszające się osoby. Będzie wsparciem przy odzyskiwaniu równowagi między życiem osobistym, rodzinnym, zawodowym, społecznym, wyrównywaniu szans w grupie rówieśniczej. W zakresie: rozpoznawania sytuacji zgłaszających się osób, formułowaniu określonych obszarów problemowych, dokonania wyboru sposobu pomocy wobec zgłaszanych powodów spotkania, oraz trudności, formułowania celów i generowanie obszarów zmian.
PORADNICTWO PEDAGOGICZNE – prowadzenie przez pedagoga konsultacji w formie indywidualnej. Spotkania indywidualne kierowane do rodziców lub opiekunów prawnych dzieci doświadczających trudności wychowawczych, chcących pracować nad poprawą relacji z dziećmi.
Spotkania będą też kierowano do rodzin w kryzysie, w tym rodzin, których kryzys wynika z problemu alkoholowego członka rodziny. W spotkaniach będą też mogły uczestniczyć osoby z problemem nadużywania substancji psychoaktywnych, alkoholu, w celu wzmacniania motywacji i udzielenia wsparcia w czasie oczekiwania na terapie uzależnienia. Również spotkania będą kierowane dla osób uzależnionych, które szukają wsparcia w nawrocie choroby lub w odbudowywaniu relacji rodzinnych.
Wsparcie otrzymają rodzice/opiekunowie prawni doświadczający kryzysu w obszarze relacji z dziećmi lub chcący pracować nad budowaniem lepszych relacji, nabyciem umiejętności lepszej komunikacji z dziećmi, budowania w rodzinie klimatu zaufania i szacunku, lepszego zrozumienia potrzeb swoich dzieci, nabycia umiejętności rozwiązywania konfliktów, chcący udzielić dzieciom wsparcia w doświadczanych przez nie kryzysach i przeżywanych trudnych emocjach, chcący poradzić sobie z własnymi trudnymi emocjami w odpowiedzi na kryzysy na linii rodzic/opiekun – dziecko.
W zakresie: rozpoznaniu sytuacji zgłaszających się osób, rozpoznaniu trudności wychowawczych, rozpoznaniu sytuacji kryzysowej, z jaką zgłasza się członek rodziny, np. nastoletnie dziecko, przekazywanie wiedzy adekwatnej do potrzeb uczestnika spotkania potrzebnej do podniesienia kompetencji wychowawczych lub do rozwiązania trudnej sytuacji, udzieleniu wsparcia w przeżywanych kryzysach, rozpoznawaniu zasobów uczestnika i uruchamianiu ich/wzmacnianiu, kierowaniu do innych form pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

KONSULTACJE dla osób, które zgłosiły chęć udziału w warsztatach umiejętności wychowawczych
W zakresie: rozpoznanie i zdiagnozowanie trudnych obszarów wychowawczych, omówienie celów założeń warsztatów oraz zasad udziału w nich.

WARSZTATY UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH – to cztery cykle, (1 cykl 4 spotkań - łącznie 20 h), podczas których uczestnicy zdobędą wiedzę na temat rozwoju dziecka i umiejętności, pozwalające im poradzić sobie w nowych, trudnych dla nich sytuacjach, związanych z procesem wychowania.
Tematyka prowadzonych warsztatów to m.in.: budowanie bezpiecznej więzi z dzieckiem, zasady i wymagania w wychowaniu, rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, aktywne słuchanie, rozwiązywanie konfliktów, budowanie granic, problem respektowania wymagań w wychowaniu, współpraca z dzieckiem, zagrożenia.

SUPERWIZJA
Osoby mające zawód pomagający zrozumieć problem osobom zgłaszający się na spotkania od wielu lat cenią sobie spotkania superwizyjne traktując je jako obowiązkowe. Superwizja jak opisał J. Kottler ma spowodować: dokładne i pełne rozumienie natury problemów klienta, wyrażanie przekonania o słuszności stosowanych metod, świadomość własnych ograniczeń i zjawiska przenoszenia swoich reakcji na klienta, stosowanie określonych metod w pracy, których wybór można racjonalnie uzasadnić (Kottler,2003).Superwizja to zadanie polegające na odpowiedzialności w pracy za drugiego człowieka. Prof.C. Czabała w jednym z artykułów powołując się na słowa dr. D. Milne, opisuje funkcje superwizji; „ to kontrola jakości pracy psychoterapeuty (poziom jakości pracy i jej zgodności z zasadami etycznymi) oraz rozwijanie umiejętności i kompetencji psychoterapeuty, czyli uczenie się przez całe życie."
Zapisy osobiście w placówce lub telefonicznie 71 349 15 56
Koordynator programu: mgr Dorota Furtak – Wlazińska


PROGRAM DLA OSÓB ZAGROŻONYCH UZALEŻNIENIEM I UZALEŻNIONYCH OD NARKOTYKÓW ORAZ CZŁONKÓW ICH RODZIN
Program finansowany przez Gminę Wrocław Realizowany zgodnie z umową D/WZD/PN/9/2024 r.
Adresaci zadania: osoby nieletnie oraz pełnoletnie, osoby zagrożone uzależnieniem i uzależnione od narkotyków oraz członkowie rodzin. Osoby z podwójna diagnozą, które oprócz diagnozy uzależnienia posiadają diagnozę choroby psychicznej lub zaburzeń funkcjonowania. Przewidujemy około 150 osób mogących skorzystać z realizowanych działań.

Realizowane działania
Spotkania informacyjno – edukacyjne i motywujące - zawierać będą aspekt psychoedukacyjny na temat szkodliwości i rozwoju uzależnienia. W trakcie spotkań uczestnik uzyska podstawową wiedzę na temat mechanizmów i rozwoju uzależnienia oraz będzie uczył się w pierwszej kolejności umiejętności niezbędnych do utrzymywania abstynencji. Otrzyma wsparcie w bieżących trudnościach oraz będzie się uczyć jak radzić sobie z nimi w konstruktywny sposób. Ważna będzie praca nad uświadamianiem zasobów, które pozwolą zgłaszającym się osobom poradzić sobie z trudnościami bez używania substancji psychoaktywnych. W sytuacji używania szkodliwego praca nad motywacją do podjęcia pracy nad sobą z równoczesnym kontynuowaniem spotkań indywidualnych. Rozpoczęta będzie praca nad trwałym utrzymaniem abstynencji. Kolejne spotkania będą miały na celu poznanie siebie, zrozumienie i uporanie się z problemami emocjonalnymi, psychicznymi czy interpersonalnymi. To proces dokonywania zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania. Praca nad motywacją do leczenia, utrzymywania abstynencji. Czasami jest to proces długotrwały wymagający większej pracy ze strony zgłaszającego jak i pomagającego. Wiąże się to z wspólnym wypracowywaniem narzędzi pomocnych podczas wprowadzania zmian do swojego życia. Przekazywania wiedzy dotyczącej konsekwencji łamania abstynencji. Nabycie zdolności do realizowania i urzeczywistniania pozytywnych możliwości i wartości osobistych. To spotkania dotyczące sposobów radzenia sobie z objawami głodu narkotykowego, nauka poszukiwania wsparcia, pomocy w zaistniałej sytuacji. Spotkania umożliwiają osiągnięcie autonomii i nawiązywania prawidłowych kontaktów z otoczeniem społecznym. Kształtując umiejętności realnego postrzegania rzeczywistości i satysfakcji z życia osobistego. Poprawy relacji z bliskimi.
Gdy postawiona zostanie diagnoza uzależnienia, uczestnik spotkań będzie motywowany do utrzymywania abstynencji i podjęcia w pierwszym kroku leczenia w warunkach ambulatoryjnych. W momencie pojawienia się trudności z utrzymywaniem abstynencji, osoba ta będzie motywowana do podjęcia leczenia w innych placówkach. Celem tych spotkań będzie również utrwalenie – utrzymanie zmiany, praca nad wzmacnianiem motywacji i sprawczości w różnych sytuacjach trzeźwego życia. Pomoc w rozpoznawaniu sytuacji zagrażających w codziennym życiu.
Rodzina i bliscy otrzymają informacje w postaci mikro edukacji na temat uzależnienia, współuzależnienia i funkcjonowania osoby z problemem zażywania substancji psychoaktywnych. Otrzymają również informacje na temat form pomocy dla nich.
Dzień i godzina: 2 realizator 153 godzin: poniedziałek 15-18, piątek 17 – 20 kontynuacja
3 realizator 90 godzin: poniedziałki 14-16
Liczba jednostek łącznie w skali roku 2024: 325 h
Realizatorzy tych działań to osoby posiadające doświadczenie w pracy z osobami zagrożonymi uzależnieniem i uzależnionymi od narkotyków oraz członkami rodzin. Również z doświadczeniem w pracy z osobami z podwójną diagnozą, które oprócz diagnozy uzależnienia posiadają diagnozę choroby psychicznej lub zaburzeń funkcjonowania.
Spotkania dla członków rodzin i bliskich – interwencje rodzinne - spotkania prowadzone będą w ramach interwencji rodzinnych. Uczestnicy tych spotkań to rodziny, krewni, osoby żyjące z osobą-osobami, które są zagrożone uzależnieniem lub są uzależnione. Spotkania będą mogły przebiegać z udziałem osoby, której dotyczy problem bądź bez jej udziału. Ilość spotkań interwencyjnych zależeć będzie od stanu emocjonalnego osób zgłaszających się, a przede wszystkim zdiagnozowania problemu i gotowości do przyjęcia pomocy. Na pierwszym spotkaniu rozpoznawana będzie sytuacja w jakiej znalazła się rodzina czy jej poszczególni członkowie. Kolejne spotkania decydują o planowaniu działań i podjęciu decyzji co do np. uczestnictwo w grupie wsparcia dla rodziców. Podczas spotkania omawiane są konkretne sytuacje. Uczestnicy pracują nad akceptacja sytuacji i możliwością jej zmiany, by ich jakość życia była dla nich bezpieczna, zadawalająca. Podczas spotkań będzie możliwość ugruntowania wiedzy na temat kryzysu jaki ich dotknął. Przeżywana niepewność swoich zachowań, decyzji, działania, pojawiające się wątpliwości, przy pomocy interwenta zostaną przeformułowane na pozytywne działanie. Ważne jest tu wzmocnienie siły samopomocy ukrytej w osobach, które dotyka problem uzależnienia.
Czas trwania spotkań od 1 do 2h w zależności od potrzeb oraz ilości zgłaszanych osób.
Dzień i godzina: środa 18 – 20
Liczba jednostek w skali roku 2024: 90 h
Realizator tego działania ma wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami i bliskimi osób zagrożonych uzależnieniem, osobami uzależnionymi z doświadczeniem choroby psychicznej oraz zaburzeniami funkcjonowania.

Grupa wsparcia dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych
Celem grupy jest wzmacnianie wewnętrznej motywacji uczestników do podjęcia kroków w kierunku trzeźwości. Przez aktywny udział w grupie, uczestnicy mogą być bardziej otwarci na rozważenie zmiany swojego stylu życia. Uczestnictwo będzie mogło dać motywacje do podjęcia mimo wszystko leczenia. Dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat uzależnienia jako choroby i zrozumienia skutków używania substancji psychoaktywnych na zdrowie psychiczne i fizyczne w postaci psychoedukacji. Grupa ma na celu uświadomienie uczestnikom konkretnych zagrożeń zdrowotnych związanych z używaniem narkotyków, co może motywować do podjęcia działań zmierzających do trzeźwości.
Uczestnicy będą mogli rozwijać konkretne umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zidentyfikowanych jako potencjalne wyzwania dla utrzymania trzeźwości. Uczestnikami będą mogły być osoby, które z różnych powodów nie będą mogły uczestniczyć w popularnych formach terapii dostępnych w placówkach terapii uzależnieni. Zapotrzebowanie na taki rodzaj grupy wynika z doświadczenia wcześniej realizowanych działań w obszarze wsparcia osób z problemem zagrożenia lub uzależnienia.
Czas trwania spotkania: 2h w tygodniu, piątek 18-20 prze okres 26 tygodni.
Liczba jednostek w skali roku 2024: 52 h Grupę poprowadzi osoba z doświadczeniem w pracy z osobami zagrożonymi uzależnieniem i uzależnionymi od narkotyków oraz członkami rodzin. Również z doświadczeniem w pracy z osobami z podwójną diagnozą, które oprócz diagnozy uzależnienia posiadają diagnozę choroby psychicznej lub zaburzeń funkcjonowania.
Grupa postrehabilitacyjna
- prowadzona będzie metodą procesu, wspierającą zmiany indywidualne i grupowe. Dodatkowo, biorąc pod uwagę bieżącą problematykę wnoszoną przez uczestników wprowadzane będą elementy pracy warsztatowej, połączonej z edukacją. Tematyka oscylowała będzie wokół zachowań zagrażających abstynencji oraz pogłębianiu wiedzy na temat nawrotu choroby. Uczestnicy będą uczyli się bądź doskonalili swoje umiejętności radzenia sobie z nawrotem lub jego zapobieganiu. W ramach grupy uczestnicy będą pracowali nad wzmacnianiem poczucia bezpieczeństwa i przynależności oraz motywacją do utrzymywania abstynencji. Grupa zajmowała się będzie bieżącą problematyką, dotyczącą spraw zawodowych, rodzinnych czy finansowych oraz ich wpływem na równowagę emocjonalną i zdolność do utrzymywania abstynencji. Stosowane będą elementy terapii podtrzymującej.
Odbiorcy: osoby uzależnione od substancji psychoaktywnych utrzymujące abstynencję.
Czas trwania spotkania: 2h w tygodniu, piątek 18-20
Liczba jednostek w skali roku 2024: 92 h
Grupę poprowadzi osoba z doświadczeniem w pracy z osobami zagrożonymi uzależnieniem i uzależnionymi od narkotyków oraz członkami rodzin. Z doświadczeniem w pracy z osobami z podwójną diagnozą, które oprócz diagnozy uzależnienia posiadają diagnozę choroby psychicznej lub zaburzeń funkcjonowania.
Koordynator programu: mgr Dorota Furtak – Wlazińska


PROGRAMY PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY REALIZOWANE WE WROCŁAWSKICH PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH - PROGRAMY PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY MŁODOŚĆ-WOLNOŚĆ-PRZYSZŁOŚĆ

Zgodnie z umowa D/WZD/3623/3/2024 z dnia 01.03.2024
Adresaci zadania:
Działaniami profilaktycznymi zostaną objęte dzieci i młodzież w wieku od 6 do 19 r.ż. oraz rodzice i nauczyciele wrocławskich placówek oświatowych.
Ilość programów, szkoleń i wywiadówek jest ograniczona.
Działaniami zostaną objęte zgłaszające się placówki oświatowe według dostępności poszczególnych programów, szkolen i wywiadówek
1. Program profilaktyczno – wychowawczy CUKIERKI. Ogólnopolski program profilaktyczny z zakresu wczesnej profilaktyki uzależnień, przemocy i rozwijania umiejętności życiowych. Udział w nim pozwala uczniom na nabycie wiedzy o zachowaniach ryzykownych i niebezpiecznych, uświadamia zagrożenia związane z kontaktem z osobami obcymi oraz kształtuje postawy ostrożności wobec nich, pozwala na nabycie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych oraz uczy współpracy w grupie i troski o bezpieczeństwo. Program rozwija inteligencję emocjonalną, wzmacnia samoocenę i ukształtuje troskę o zdrowie. Program przeznaczony dla dzieci klas I-III szkoły podstawowej.
2. Program profilaktyki cyberprzemocy i uzależnień od sieci "CZARODZIEJSKIE OKONO". Program uczy odpowiedzialnego korzystania z Internetu i komputera, dostarcza wiedzy na temat uzależnień od sieci, jego form i sutków, uczy zasad bezpieczeństwa korzystania z mediów, dostarcza wiedzy na temat cyberprzemocy i jej skutków oraz sposobów ochrony przed nią, a także dostarcza wiedzy o zagrożeniach związanych z korzystaniem z sieci. Program przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 16 lat.
3. Program Profilaktyczny "#Powstrzymajhejt". Warsztat systematyzuje wiedzę na temat form przemocy, uczestnikom przybliżany jest temat hejtu. Uczniowie starają się znaleźć różnice, jakie są pomiędzy przemocą psychiczną w życiu realnym a wirtualnym. Ważnym elementem jest praca z filmem, który obrazuje konsekwencje, jakie może ponieść młodzież stosująca przemoc. Systematyzuje wiedzę na temat form przemocy, przekazuje wiedzę na temat cyberprzemocy i hejtu, uwrażliwia młodzież na zjawisko cyberprzemocy, uczy reagowania na doświadczaną cyberprzemoc. Program przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 12 do 15 lat.
4. Program profilaktyczny "DEBATA". Program rekomendowany z zakresu profilaktyki uniwersalnej - Program kształtuje prawidłowe przekonania normatywne wobec substancji uzależniających, kształtuje też system wartości, uświadamia konsekwencje używania środków psychoaktywnych, uczy obrony swoich postanowień wobec grupy rówieśniczej, kształtuje postawy troski o zdrowie, nakłania do zaprzestania eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi, umożliwia podjęcie decyzji o życiu wolnym od nałogów. Program przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 12 do 15 lat.
5. Program profilaktyczny "STOP SUBSTANCJOM PSYCHOAKTYWNYM". Program zakresu profilaktyki uniwersalnej - dostarcza wiedzy na temat szkód powodowanych przez substancje uzależniające, uświadamia uczniom konsekwencje używania środków psychoaktywnych, kształtuje u uczestników postaw troski i dbałości o własne zdrowie. Program umożliwia podjęcie decyzji o abstynencji od substancji psychoaktywnych, ukształtuje system wartości oraz uczy podejmowania właściwych decyzji. Program przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 12 do 16 lat.
6. Program profilaktyczny "ARS, CZYLI JAK DBAĆ O MIŁOŚĆ?" Program rekomendowany z zakresu profilaktyki uniwersalnej - Celem głównym programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie. Program przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych od 16 do 19 lat.
7. Szkolenia rad pedagogicznych z zakresu wiedzy o zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu. Udział w szkoleniu dostarczy profesjonalną wiedzę na temat zagrożeń uzależnieniem od Internetu/komputera oraz cyberprzemocy i ich skutków. Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i inni pracownicy pedagogiczni dowiedzą się, jakie są skutki nadmiernego korzystania z mediów oraz jakie zagrożenia występują w sieci, nauczą się jak rozpoznać problemowe korzystanie z sieci przez ich podopiecznych oraz dowiedzą się gdzie udać się po profesjonalna pomoc.
8. Wywiadówki profilaktyczne dla rodziców. Wywiadówki dostarczą rodzicom i opiekunom profesjonalną wiedzę na temat zagrożeń uzależnieniem od Internetu /komputera oraz cyberprzemocy i ich skutków. Rodzice dowiedzą się, jakie są skutki nadmiernego korzystania z mediów oraz nauczą się jak rozpoznać problemowe korzystanie z komputera przez ich podopiecznych oraz dowiedzą się gdzie udać się po profesjonalna pomoc.
Koordynator programu: mgr Marian Totuszyński tel. 506 911 033

SZKOLENIE JEST REALIZOWANE W RAMACH ZADANIA 5 REALIZACJA PROJEKTÓW SZKOLENIOWYCH W ZAKRESIE PROBLEMATYKI UZALEŻNIEŃ BEHAWIORALNYCH ADRESOWANYCH DO STUDENTÓW KIERUNKÓW MAJĄCYCH ZASTOSOWANIE W OBSZARZE ZDROWIA PUBLICZNEGO.

„Zadanie jest współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom”
Nazwa Własna: „Szkolenia dla studentów – uzależnienia behawioralne” Projekt realizowany zgodnie z umową z dnia 02.05.2024 r.
„ Zadanie jest współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego centrum przeciwdziałania Uzależnieniom”.
W ramach projektu zostaną zrealizowane szkolenia podnoszące wiedzę dla studentów medycyny, psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, pracy socjalnej z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych w tym problemowego i patologicznego hazardu. Celem szkoleń jest wyposażenie uczestników w wiedzę ogólną na temat uzależnień czynnościowych, w jak najszerszym zakresie opartej na wiedzy naukowej o potwierdzonej skuteczności w pracy z osobami zagrożonymi uzależnieniem i ich rodzinami, dobrych praktykach oraz doświadczeniach zawodowych osób na co dzień pracujących z osobami uzależnionymi od czynności. Podczas szkoleń zostaną zaprezentowane poszczególne uzależnienia behawioralne, przyczyny ich powstawania, mechanizmy psychologiczne uzależnień, kryteria diagnostyczne, wpływ uzależnienia na poszczególne sfery życia oraz rodzinę i osoby bliskie. Poznają techniki pracy nad motywacją osoby uzależnionej oraz nabędą wiedzę na temat wczesnej interwencji i interwencji kryzysowej wobec osób uzależnionych. Poznają teorie naukowe i strategie współczesnej profilaktyki uzależnień behawioralnych, zapoznają się z jej poziomami i przykładam i dobrych praktyk. Rezultatem będzie zdobyta wiedza przez uczestników, która pomoże w pracy zawodowej rozpoznawać i interweniować w zgłaszanym problemie, zapobiegać jego głębszemu rozwojowi. Uczestnicy zapoznają się też ze specyfiką funkcjonowania rodziny z problemem uzależnień (współmałżonka i dzieci). Tematyka szkoleń zwróci uwagę na zagrożenia, jakie niesie za sobą rozwój technologii cyfrowych, który postrzegany jest, jako sukces ludzkiego rozwoju.
Projekt ma formę szkolenia wykładowo – warsztatowego.
Uczestnicy szkolenia otrzymają informacje w zakresie:
• profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych, w tym problemowego i patologicznego hazardu,
• uzależnień behawioralnych takich jak uzależnienie od hazardu, gier komputerowych, Internetu, seksu, pracy, kompulsywnego jedzenia, zakupów,
• przyczyn powstawania uzależnień behawioralnych,
• umiejętności diagnozowania uzależnień behawioralnych – objawów charakterystycznych dla poszczególnych faz rozwoju problemu, metody diagnozy,
• leczenia uzależnień behawioralnych, wczesnej interwencji, interwencji kryzysowej,
• profilaktyki nawrotów,
• pracy z rodziną z problemem uzależnień behawioralnych,
• metod terapii osób u których współwystępują uzależnienia behawioralne i uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
• dobrych praktyk z obszaru profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych,
Otrzymana wiedza przez przyszłych studentów kierunków mających zastosowanie w obszarze zdrowia publicznego podniesie ich kompetencje. Może również być powodem dalszego rozwoju zawodowego w obszarze profilaktyki lub terapii dzieci i młodzieży lub pracy z dorosłymi.
Koordynator programu: mgr Dorota Furtak – Wlazińska
Szkolenie trwło 3 dni

ZAPISY odbywały się przez zgłoszenie drogą mailową: karan.wroclaw@op.pl
Należało podać: imię i nazwisko, nr telefonu, kierunek studiów, rok i nazwę uczelni, termin szkolenia.
O ZAKWALIFIKOWANIU SIĘ NA WYBRANY TERMIN DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ.
Drogą mailową przesłana będzie informacja o zakwalifikowaniu się na szkolenie.
Telefon kontaktowy: 71 349 15 56 w godzinach 10-14.
ZAJĘCIA ODBYWAŁY SIĘ W CENTRUM INTERWENCJI KRYZYSOWEJ KARAN,
WROCŁAW UL. TRAUGUTTA 119/1


WSPARCIE DLA OSÓB DOTKNIĘTYCH PROBLEMEM UZALEŻNIENIA W RODZINIE

Program finansowany przez Gminę Wrocław
Realizowany zgodnie z umową D/WZD/R/1/2024
1M Spotkania informacyjno – edukacyjne
W spotkaniach będą mogły wziąć udział członkowie rodzin pozostających w relacji z osobami z problemem uzależnienia. Osoby często doświadczające przemocy ze strony osób z problemem uzależnienia. Spotkania będą miały charakter motywacyjny, psychoedukacyjny. W trakcie spotkań uczestnicy uzyskają podstawową wiedzę na temat mechanizmów i rozwoju uzależnienia. Otrzymają wsparcie w bieżących trudnościach wykorzystując swój potencjał. Kolejne spotkania będą miały na celu poznanie siebie, zrozumienie i uporanie się z problemami emocjonalnymi, psychicznymi czy interpersonalnymi. To proces dokonywania zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania. Praca nad motywacją do zrozumienia i akceptacji sytuacji w jakie się znaleźli.
Liczba jednostek w skali zadania: 327 h
Dzień i godzina: I realizator poniedziałek 10:00-11:00; II realizator środa 13:00 – 18.00; III realizator środa 14:00 – 16:00, czwartek 15:00-17:00

2.M Grupy wsparcia dla członków rodzin/partnerów osób z problemem uzależnienia
Oferowana forma pomocy skierowana do tej grupy osób zakłada grupowe spotkania edukacyjno – wsparciowe. Konsekwencją życia z partnerem nadużywającym alkoholu może być współuzależnienie.

Osoba współuzależniona:
- przejawia silną koncentrację myśli, uczuć i zachowań na zachowaniach alkoholowych osoby pijącej
- szuka usprawiedliwień sytuacji picia, zaprzeczania problemowi
- ukrywa problem picia przed innymi
- przejmuje kontrolę nad piciem osoby bliskiej (ogranicza sytuacje alkoholowe, wylewa alkohol, odmierza ilości, - kupuje alkohol, aby pijący nie wychodził z domu itp.),przejmuje odpowiedzialność za zachowania pijącego partnera, łagodzi konsekwencje picia: nie przyjmuje prawdy, płaci długi, dba o higienę pijącego, o jego wizerunek itp.
- przejmuje za osobę pijącą obowiązki domowe, które ona zaniedbuje.
Bez pomocy z zewnątrz, bardzo trudno osobie współuzależnionej zmienić ten niekonstruktywny sposób przystosowania się do destrukcyjnej relacji i sytuacji.
Życie w długotrwałym stresie spowodowanym piciem osoby bliskiej i brak skuteczności własnych działań nakierowanych na rozwiązanie problemu picia powodują poważne konsekwencje psychologiczne:
- zaburzenia psychosomatyczne,
- nerwice
- zaburzenia życia emocjonalnego (chaos emocjonalny, huśtawka nastrojów, stany lękowe i depresyjne, napięcie i stan ciągłego pogotowia emocjonalnego)
- zakłócenia czynności poznawczych (zagubienie, chaos poznawczy, brak poczucia sensu i celu, zakłócenie wzorców normy i zdrowia, nierealistyczne oczekiwania)
- pustkę duchową i brak nadziei
- samotność
- poczucie niemożności rozstania się
- czasami nadużywanie substancji psychoaktywnych (zwłaszcza leków nasennych i uspokajających, jak również alkoholu)
- trudności w rozpoznawaniu własnych potrzeb, w realizacji własnych pragnień, ambicji i celów
- wyraźnie odczuwane obniżenie jakości życia.

Wymienione objawy są zespołem nieprawidłowego przystosowania się do sytuacji problemowej. U części osób rozpoznaje się ostrą reakcję na stres, zaburzenia stresowe pourazowe lub zaburzenia adaptacyjne.
Wymagają one wsparcia i mogą uzyskać poprawę stanu zdrowia psychosomatycznego, jeśli skorzystają z pomocy jaka mogą u nas uzyskać. Grupa pracuje nad podstawowymi problemami związanymi ze współuzależnieniem, ma na celu zmobilizowanie współuzależnionych do zmiany i zachęcenie do dalszej pracy nad rozwojem osobistym. Biorąc pod uwagę bieżącą problematykę wnoszoną przez uczestników prowadzane będą elementy pracy warsztatowej połączonej z edukacją. Kontynuowane będą 2 grupy.
Liczba jednostek w skali zadania: I grupa 72 h, II grupa 70 h
Dzień i godzina: I grupa wtorek w godzinach 18 – 20, II grupa środa w godzinach 18-20
Grupy będą liczyły do 12 osób, grupy otwarte.
3M Konsultacje indywidualne dotyczące naboru do uczestnictwa w warsztatach dla młodzieży.
Konsultacje będą polegały na rozeznaniu potrzeb młodego człowieka umożliwiających mu udział w warsztatach. Omówieniu z rodzicami i dzieckiem tematyki i przebiegu warsztatów, uzyskania zgody na udział w warsztatach i ustaleniu sposobu przyjazdu i powrotu z warsztatów. Będzie to okazja do przeprowadzenia rozmowy na temat zainteresowań, mocnych stron dziecka i jego potrzeb na tym etapie rozwoju. Liczba jednostek w skali zadania: 32 godzin. Liczba jednostek w skali zadania: 19 godzin.

4M Warsztaty dla młodzieży
Warsztaty są przeznaczone dla dwóch grup uczniów szkoły podstawowej. Będą miały charakter rozwojowy, wzmacniający ważne kompetencje miękkie, między innymi: komunikację, inteligencję emocjonalną, kreatywność, współpracę. Planowane jest zrealizowanie warsztatów dla młodzieży po 2 cykle ( 1 cykl – 5 spotkań, co tydzień; łącznie 10 godzin). Celem warsztatów jest rozwój i wzmacnianie kompetencji miękkich, budowanie samoświadomości siebie u młodych ludzi, samopoznanie i rozumienie siebie, co się przekłada na jakość życia. Uczestnicy zostaną wyposażeni w wiedzę, w konkretne umiejętności, które pomogą im również radzić sobie w obecnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej, co się przekłada na właściwe wybory dotyczące ich przyszłości, np. wybór szkoły. Podczas planowanych spotkań uczestnicy poznają i zdobędą wiedzę dotyczącą umiejętności psychospołecznych. Dzięki atrakcyjnym metodom poznają i odkryją swoje mocne strony i talenty. Będą mieli sprzyjające warunki do ćwiczenia skutecznej komunikacji, z uwzględnieniem postawy asertywnej. Poznają sposoby na radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i stresem.
W warsztatach zostaną wykorzystane metody aktywne, kreatywne, atrakcyjne, np. w formie skutecznych ćwiczeń coachingowych. Scenariusze dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów szkoły podstawowej. Szczegółowa treść zależy od ujawnionych w trakcie zajęć potrzeb uczestników oraz dynamiki grupy. Podczas zajęć realizowane będą następujące metody pracy: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach. Metody powyższe maja na celu głębsze poznanie uczestników, ich emocji, postaw. Jest to okazja, aby poznać sposoby radzenia sobie z rożnymi sytuacjami, trenować postawę asertywną, nazwać swoje mocne strony, wzmocnić swoją samoocenę, uwolnić swoje talenty i podzielić się swoimi marzeniami. Ważnym obszarem również jest ukierunkowanie na motywacje wewnętrzną, systematyczną pracę, samodyscyplinę uczestników. Poniżej tematy, które będą towarzyszyły poszczególnym spotkaniom:
1. Kim jestem? Moje mocne strony i talenty. Odkrywanie mocnych stron, zrozumienie, docenienie ich dynamiki, jak na siebie wpływają. Rozpoznanie w jakich obszarach uczestnicy są utalentowani. Stworzenie planu działania - jak rozwijać swoje zdolności, zainteresowania, predyspozycje?
2. Co czuję? Praca z emocjami: rozpoznawanie, nazywanie, konstruktywne sposoby wyrażana emocji oraz ich wpływ na codzienność. 3. Jak oswoić stres? Nauka rozpoznawania symptomów stresogennych w organizmie człowieka. Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.
4. Skuteczna komunikacja. Jak mówić o swoich potrzebach i usłyszeć potrzeby innych. Postawa asertywna. Umiejętność stawiania granic i zadbania o siebie. 5. Mam marzenia. Stworzenie własnej mapy pragnień w formie kolażu. Wyznaczenie celów krótkoterminowych i długoterminowych. Będzie to okazja do rozwoju kreatywności i umiejętności autoprezentacji, jako ważnych kompetencji XXXI wieku.
Liczba jednostek w skali zadania: 40 h Dzień i godzina warsztatów będzie ustalony z koordynatorem Centrum Sektor 3 Grupa będzie liczyła max do 10 osób, grupa otwarta.
5M Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z problemem uzależnienia
Zadaniem grupy będzie wzajemne wsparcie poprzez wymianę doświadczeń rodziców, których dzieci dotknął problem uzależnienia. Uczestnicy oprócz wsparcia zdobędą informacje dotyczące uzależnienia, procesu terapii oraz zmian zachodzących w systemie rodzinnym i w nich samych – jednostkach tego systemu. Zdobędą wiedze jak mogą zadbać o siebie by nie zatracić się w pomaganiu swoim dzieciom. Będą mogli poznać, na czym polega skuteczna pomoc oraz przekazywanie odpowiedzialności, jako części procesu wspomagającego leczenie swoich dzieci.
Liczba jednostek w skali zadania: 70 h. Dzień i godzina: czwartek w godzinach 18 – 20
Grupa będzie liczyła do 12 osób, grupa otwarta.
6. M Grupa rozwoju osobistego
Uczestnikami będą osoby po ukończonej terapii podstawowej. Uczestnictwo w grupie polegać będzie na nabyciu przez uczestników umiejętności pozwalających na utrzymanie zmiany nawyków w trzeźwym życiu. Obopólnym wsparciu terapeuta dla uczestników, uczestnicy względem siebie. Większego rozumienia innych i siebie. Wspieranie w utrzymywaniu abstynencji, ćwiczenia poprawnej komunikacji szczególnie w gronie rodzinnym. Określaniem własnych wartości wynikających z trzeźwego życia, budowania na podstawie tych wartości trwałych więzi rodzinnych. Uczestnicy będą mogli weryfikacji sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w trzeźwym życiu, oceniać ich skuteczność. Pogłębiając wgląd w swoje życie rozwijać system wsparcia w sobie. Będą mogli wzmacniać poczucie sprawstwa w sytuacjach kryzysowych oraz w konfrontacji zdobytych umiejętności, wiedzy z życiem codziennym. Grupa prowadzona będzie głównie metodą warsztatową.
Liczba jednostek w realizowanych w zadaniu: 64 h Dzień i godzina: poniedziałek w godzinach 19 – 21 Grupa będzie liczyła do 10 osób, grupa otwarta.
7.M Zakup artykułów spożywczych
Artykuły takie jak woda mineralna, batony wieloziarniste, musy owocowe będą wykorzystane podczas prowadzonych warsztatów dla młodzieży. Jest to element znaczący w spotkaniu z drugim człowiekiem, wzmacniający integrację grupy.
Zakup artykułów będzie obejmował okres realizacji działania w zadaniu.
8.M Zakup materiałów do realizacji zadania
Artykuły posłużą do prowadzenia działań w ramach zadania. Będą to artykuły między innymi: papier ksero, flamastry, teczki kolorowe, zeszyty tusz do drukarki, długopisy, arkusze do tablicy flipchart itp. Zakup materiałów będzie obejmował okres realizacji działania w zadaniu.
1.A Koordynacja zadania
Koordynacja zadania w zakresie koordynatora głównego zadnia polegać będzie na: sprawowaniu nadzoru merytorycznego nad realizacją zadania, kierowaniu działaniami, monitorowaniu sposobu prowadzenia dokumentacji, prowadzeniem sprawozdawczości, ewaluacji (poziom skali działań – dane ilościowe dotyczące liczby uczestników poszczególnych działań oraz liczby zrealizowanych godzin poszczególnych działań). Liczba jednostek w skali zadania: 30 h
Koordynacja na pierwszym etapie będzie polegała między innymi na kontakcie z pedagogiem w celu zaproszenia młodzieży do wzięcia udziału w planowanych warsztatach coachingowych. Kolejnym etapem będą indywidualne konsulacie z młodzieżą i ich rodzicami, podczas których zostanie omówiony plan przebiegu warsztatów oraz uzyskanie zgody na udział w warsztatach i ustalenie sposobu dojazdu i powrotu na warsztaty. Następnie zostanie utworzona odpowiednia dokumentacja, dokumentacja z konsultacji, listy uczestników. Realizacja zadania zostanie podsumowana w sprawozdaniu. Liczba jednostek w skali zadania: 20 h
2A Obsługa finansowo – kadrowa
Polegać będzie na rozliczaniu programu w zakresie prowadzenia rozliczeń finansowych i sprawozdań, prowadzeniu dokumentacji księgowo-kadrowej, ewidencji dokumentów oraz obsługi płatności.

 

Programy i dofinansowania

Działania w programach realizowane są bezpłatne. Programy są współfinansowane lub finansowane przez dotujące je Instytucje.

Instytucje i partnerzy

Zapraszamy do odwiedzenia stron instytucji i partnerów, którzy wspierają nasze działania.