Poradnictwo Rodzinne
„ORGANIZOWANIE I PROWADZENIE PUNKTÓW PORADNICTWA RODZINNEGO NA TERENIE WROCŁAWIA”
Program współfinansowany przez Gminę Wrocław
Okres realizacji od 13.01.2025 do 31.12.2025
Realizowany zgodnie z umową D/WZD/3861/6/2025
Adresaci zadania: małżeństwa doświadczające kryzysu w relacji, podejmujące decyzje o rozstaniu, osoby doświadczające traumatycznych przeżyć w różnych okresach swojego życia, mające wpływ na ich funkcjonowanie, trwałość więzi rodzinnych, partnerskich. Osoby, których funkcjonowanie jest zaburzone z powodu dysfunkcyjności rodziny. Wsparciem objęci będą członkowie rodzin niepełnych, tworzący rodziny rekonstruowane, rodzice samotnie wychowujący dzieci, członkowie rodzin wielodzietnych. Działania kierowane będą również do rodziców lub opiekunów prawnych dzieci doświadczających trudności wychowawczych, chcących pracować nad poprawą relacji z dziećmi. Kobiety w ciąży. Osoby z problemami dotyczącymi tożsamości psychoseksualnej oraz ich rodziny. Doświadczających kryzysu w obszarze relacji z dziećmi, komunikacji z dziećmi, budowania klimatu zaufania i szacunku, lepszego zrozumienia potrzeb swoich dzieci, nabycia umiejętności rozwiązywania konfliktów, chcący udzielać dzieciom wsparcia w doświadczanych kryzysach i przeżywanych emocjach, chcący poradzić sobie z własnymi trudnymi emocjami w odpowiedzi na kryzysy na linii rodzic/opiekun – dziecko.
Realizowane działania:
1. Poradnictwo psychologiczne
Rodzaj udzielanego wsparcia będzie dostosowywany do potrzeb zgłaszających się osób. Udzielana pomoc będzie miała na celu przywrócenie równowagi w życiu Klientów oraz na wsparciu i towarzyszeniu im we wprowadzaniu zmian w swoim życiu. Pomoc psychologiczna zakłada pracę na zasobach, zwiększaniu mocnych stron i profilaktyce możliwych zagrożeń.
W zakresie: diagnozy trudności zgłaszanych przez klientów, formułowaniu obszarów problemowych, formułowania celów i generowania obszarów zmian, wzmacniania podjętych decyzji.
Poradnictwo psychologiczne będzie realizowane w postaci konsultacji, interwencji kryzysowych, wsparcia profilaktyki oraz spotkań podnoszących kompetencje opiekuńczo wychowawcze.
Poradnictwo psychologiczne odbywać się będzie w postaci spotkań indywidualnych bądź z
parą, rodziną poprzez wcześniejsze umówienie wizyty.
Proponowane dyżury: poniedziałek 15-18 (3 h), środa 12-15, 16-18 (5 h), czwartek 16-18 (2 h)
od 13.01 do 19.12.2025
2. Poradnictwo pedagogiczne
Prowadzenie przez pedagoga konsultacji w formie indywidualnej. Spotkania indywidualne kierowane do rodziców lub opiekunów prawnych dzieci doświadczających trudności wychowawczych, chcących pracować nad poprawą relacji z dziećmi. Rodzice/opiekunowie prawni doświadczający kryzysu w obszarze relacji z dziećmi lub chcący pracować nad budowaniem lepszych relacji, nabyciem umiejętności lepszej komunikacji z dziećmi, budowania w rodzinie klimatu zaufania i szacunku, lepszego zrozumienia potrzeb swoich dzieci, nabycia umiejętności rozwiązywania konfliktów, chcący udzielić dzieciom wsparcia w doświadczanych przez nie kryzysach i przeżywanych trudnych emocjach, chcący poradzić sobie z własnymi trudnymi emocjami w odpowiedzi na kryzysy na linii rodzic/opiekun dziecko.
W zakresie: rozpoznaniu sytuacji zgłaszających się osób, rozpoznaniu trudności wychowawczych, z jakimi zgłaszają się rodzice/opiekunowie lub rozpoznaniu sytuacji kryzysowej, z jaką zgłasza się członek rodziny, np. nastoletnie dziecko, przekazywanie wiedzy adekwatnej do potrzeb uczestnika spotkania potrzebnej do podniesienia kompetencji wychowawczych lub do rozwiązania trudnej sytuacji, udzieleniu wsparcia w przeżywanych kryzysach, rozpoznawaniu zasobów uczestnika i uruchamianiu ich/wzmacnianiu, kierowaniu do innych form pomocy, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Rozpoczęte będzie diagnozą aktualnej sytuacji osób zgłaszających się, ustaleniem obszarów problemowych i zasobów uczestników.
Poradnictwo pedagogiczne będzie prowadzone w piątki od 12:00 do 15:00 (3h)
3. Konsultacje dla osób, które zgłosiły chęć udziału w warsztatach umiejętności wychowawczych
W zakresie: rozpoznanie i zdiagnozowanie trudnych obszarów wychowawczych, omówienie celów założeń warsztatów oraz zasad udziału w nich. Rozpoznanie i zdiagnozowanie obszarów trudnych dla rodziców. Omówienie celów i założeń warsztatów oraz zasad udziału w warsztatach.
Konsultacje będą poprzedzały uczestnictwo w warsztatach.
4. Warsztaty Umiejętności Wychowawczych
– cztery cykle, (1 cykl 4 spotkań - łącznie 20 h), podczas których uczestnicy zdobędą wiedzę na temat rozwoju dziecka i umiejętności, pozwalające im poradzić sobie w nowych, trudnych dla nich sytuacjach, związanych z procesem wychowania.
Tematyka prowadzonych warsztatów to m.in.: akceptacja jak wyrażać ją w sposób czytelny dla dziecka, zasady i wymagania w wychowaniu, rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, aktywne słuchanie, bariery komunikacyjne, rozwiązywanie konfliktów metodą T. Gordona, budowanie granicy a nie muru, problem kar w wychowaniu, współpraca z dzieckiem, zachowania ryzykowne u dzieci.
Założenia:
- pogłębienie relacji między rodzicami, a dziećmi,
- umiejętność aktywnego, wspierającego słuchania,
- nauka umiejętności lepszego porozumiewania się z dziećmi,
- modyfikowania niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania
różnorodnych form przemocy
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń w taki sposób, by były one przez dziecko respektowane
- rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć, a także radzenia sobie z "trudnymi"
uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka
- uwalniania siebie i dziecka od ograniczającego lub zaburzającego rozwój osobowości
funkcjonowania w rolach
- pomocy w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i
zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka
- wspierania procesu usamodzielniania się dziecka
- refleksja nad własną postawą wychowawczą i nauka konstruktywnych metod
wychowawczych,
- przeciwdziałanie uzależnieniom,
- wymiana doświadczeń i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Zajęcia realizowane będą z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: praca w
grupach, praca w parach, praca indywidualna, wizualizacja, dyskusja, wymiana doświadczeń,
informacje zwrotne.
Tematyka spotkań może być może uleć zróżnicowaniu w zależności od wieku dzieci
zgłaszających się rodziców.
Warsztaty realizowane będą po zrekrutowaniu uczestników.
Ilość godzin 4 spotkania po 5h jedna edycja. W ciągu roku przewidziane są 4 edycje.
5. Superwizja
Superwizja w poradnictwie to proces wsparcia w realizacji spotkań indywidualnych, grupowych przez realizatorów zadania, który ma na celu poprawę jakości świadczonej pomocy. Pomaga profesjonalistom w lepszym zrozumieniu swoich działań, zarządzaniu trudnymi sytuacjami w pracy z klientami oraz utrzymaniu wysokiej jakości realizacji pomocy. Zapewnia przestrzeń do wyrażenia swoich przeżyć i emocji trudnych sytuacjach, które wymagają bliskiej interakcji z klientami i mogą wiązać się z wyzwaniami szczególnie w pracy z osobami w kryzysie. Superwizja pomaga identyfikować trudności i szukać alternatywnych rozwiązań w pracy. Wspólna refleksja pozwala lepiej rozumieć trudność i wypracować, skuteczne rozwiązania.
Koordynator programu: mgr Dorota Furtak – Wlazińska
mail: dorota.furtak-wlazińska@karan.pl
Zapisy osobiście w placówce lub telefonicznie 71 349 15 56