"Wsparcie dla osób dotkniętych problemem uzależnienia w rodzinie"


Program finansowany przez Gminę Wrocław
Realizowany zgodnie z umową D/WZD/R/1/2024

1M Spotkania informacyjno – edukacyjne
W spotkaniach będą mogły wziąć udział członkowie rodzin pozostających w relacji z osobami z problemem uzależnienia. Osoby często doświadczające przemocy ze strony osób z problemem uzależnienia. Spotkania będą miały charakter motywacyjny, psychoedukacyjny. W trakcie spotkań uczestnicy uzyskają podstawową wiedzę na temat mechanizmów i rozwoju uzależnienia. Otrzymają wsparcie w bieżących trudnościach wykorzystując swój potencjał. Kolejne spotkania będą miały na celu poznanie siebie, zrozumienie i uporanie się z problemami emocjonalnymi, psychicznymi czy interpersonalnymi. To proces dokonywania zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania. Praca nad motywacją do zrozumienia i akceptacji sytuacji w jakie się znaleźli.

Liczba jednostek w skali zadania: 327 h
Dzień i godzina: I realizator poniedziałek 10:00-11:00; II realizator środa 13:00 – 18.00; III realizator środa 14:00 – 16:00, czwartek 15:00-17:00
2.M Grupy wsparcia dla członków rodzin/partnerów osób z problemem uzależnienia
Oferowana forma pomocy skierowana do tej grupy osób zakłada grupowe spotkania edukacyjno – wsparciowe. Konsekwencją życia z partnerem nadużywającym alkoholu może być współuzależnienie.
Osoba współuzależniona:
- przejawia silną koncentrację myśli, uczuć i zachowań na zachowaniach alkoholowych osoby pijącej
- szuka usprawiedliwień sytuacji picia, zaprzeczania problemowi
- ukrywa problem picia przed innymi
- przejmuje kontrolę nad piciem osoby bliskiej (ogranicza sytuacje alkoholowe, wylewa alkohol, odmierza ilości, - kupuje alkohol, aby pijący nie wychodził z domu itp.),przejmuje odpowiedzialność za zachowania pijącego partnera, łagodzi konsekwencje picia: nie przyjmuje prawdy, płaci długi, dba o higienę pijącego, o jego wizerunek itp.
- przejmuje za osobę pijącą obowiązki domowe, które ona zaniedbuje.
Bez pomocy z zewnątrz, bardzo trudno osobie współuzależnionej zmienić ten niekonstruktywny sposób przystosowania się do destrukcyjnej relacji i sytuacji.
Życie w długotrwałym stresie spowodowanym piciem osoby bliskiej i brak skuteczności własnych działań nakierowanych na rozwiązanie problemu picia powodują poważne konsekwencje psychologiczne:
- zaburzenia psychosomatyczne,
- nerwice
- zaburzenia życia emocjonalnego (chaos emocjonalny, huśtawka nastrojów, stany lękowe i depresyjne, napięcie i stan ciągłego pogotowia emocjonalnego)
- zakłócenia czynności poznawczych (zagubienie, chaos poznawczy, brak poczucia sensu i celu, zakłócenie wzorców normy i zdrowia, nierealistyczne oczekiwania)
- pustkę duchową i brak nadziei
- samotność
- poczucie niemożności rozstania się
- czasami nadużywanie substancji psychoaktywnych (zwłaszcza leków nasennych i uspokajających, jak również alkoholu)
- trudności w rozpoznawaniu własnych potrzeb, w realizacji własnych pragnień, ambicji i celów
- wyraźnie odczuwane obniżenie jakości życia.
Wymienione objawy są zespołem nieprawidłowego przystosowania się do sytuacji problemowej. U części osób rozpoznaje się ostrą reakcję na stres, zaburzenia stresowe pourazowe lub zaburzenia adaptacyjne.
Wymagają one wsparcia i mogą uzyskać poprawę stanu zdrowia psychosomatycznego, jeśli skorzystają z pomocy jaka mogą u nas uzyskać.
Grupa pracuje nad podstawowymi problemami związanymi ze współuzależnieniem, ma na celu zmobilizowanie współuzależnionych do zmiany i zachęcenie do dalszej pracy nad rozwojem osobistym.
Biorąc pod uwagę bieżącą problematykę wnoszoną przez uczestników prowadzane będą elementy pracy warsztatowej połączonej z edukacją.
Kontynuowane będą 2 grupy.

Liczba jednostek w skali zadania: I grupa 72 h, II grupa 70 h
Dzień i godzina: I grupa wtorek w godzinach 18 – 20, II grupa środa w godzinach 18-20
Grupy będą liczyły do 12 osób, grupy otwarte.

3M Konsultacje indywidualne dotyczące naboru do uczestnictwa w warsztatach dla młodzieży.
Konsultacje będą polegały na rozeznaniu potrzeb młodego człowieka umożliwiających mu udział w warsztatach. Omówieniu z rodzicami i dzieckiem tematyki i przebiegu warsztatów, uzyskania zgody na udział w warsztatach i ustaleniu sposobu przyjazdu i powrotu z warsztatów. Będzie to okazja do przeprowadzenia rozmowy na temat zainteresowań, mocnych stron dziecka i jego potrzeb na tym etapie rozwoju.
Liczba jednostek w skali zadania: 32 godzin.
Liczba jednostek w skali zadania: 19 godzin.


4M Warsztaty dla młodzieży
Warsztaty są przeznaczone dla dwóch grup uczniów szkoły podstawowej. Będą miały charakter rozwojowy, wzmacniający ważne kompetencje miękkie, między innymi: komunikację, inteligencję emocjonalną, kreatywność, współpracę.
Planowane jest zrealizowanie warsztatów dla młodzieży po 2 cykle ( 1 cykl – 5 spotkań, co tydzień; łącznie 10 godzin).
Celem warsztatów jest rozwój i wzmacnianie kompetencji miękkich, budowanie samoświadomości siebie u młodych ludzi, samopoznanie i rozumienie siebie, co się przekłada na jakość życia. Uczestnicy zostaną wyposażeni w wiedzę, w konkretne umiejętności, które pomogą im również radzić sobie w obecnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej, co się przekłada na właściwe wybory dotyczące ich przyszłości, np. wybór szkoły. Podczas planowanych spotkań uczestnicy poznają i zdobędą wiedzę dotyczącą umiejętności psychospołecznych. Dzięki atrakcyjnym metodom poznają i odkryją swoje mocne strony i talenty. Będą mieli sprzyjające warunki do ćwiczenia skutecznej komunikacji, z uwzględnieniem postawy asertywnej. Poznają sposoby na radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i stresem.
W warsztatach zostaną wykorzystane metody aktywne, kreatywne, atrakcyjne, np. w formie skutecznych ćwiczeń coachingowych. Scenariusze dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów szkoły podstawowej. Szczegółowa treść zależy od ujawnionych w trakcie zajęć potrzeb uczestników oraz dynamiki grupy. Podczas zajęć realizowane będą następujące metody pracy: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach. Metody powyższe maja na celu głębsze poznanie uczestników, ich emocji, postaw. Jest to okazja, aby poznać sposoby radzenia sobie z rożnymi sytuacjami, trenować postawę asertywną, nazwać swoje mocne strony, wzmocnić swoją samoocenę, uwolnić swoje talenty i podzielić się swoimi marzeniami. Ważnym obszarem również jest ukierunkowanie na motywacje wewnętrzną, systematyczną pracę, samodyscyplinę uczestników.
Poniżej tematy, które będą towarzyszyły poszczególnym spotkaniom:
1. Kim jestem? Moje mocne strony i talenty. Odkrywanie mocnych stron, zrozumienie, docenienie ich dynamiki, jak na siebie wpływają. Rozpoznanie w jakich obszarach uczestnicy są utalentowani. Stworzenie planu działania - jak rozwijać swoje zdolności, zainteresowania, predyspozycje?
2. Co czuję? Praca z emocjami: rozpoznawanie, nazywanie, konstruktywne sposoby wyrażana emocji oraz ich wpływ na codzienność.
3. Jak oswoić stres? Nauka rozpoznawania symptomów stresogennych w organizmie człowieka. Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.
4. Skuteczna komunikacja. Jak mówić o swoich potrzebach i usłyszeć potrzeby innych. Postawa asertywna. Umiejętność stawiania granic i zadbania o siebie.
5. Mam marzenia. Stworzenie własnej mapy pragnień w formie kolażu. Wyznaczenie celów krótkoterminowych i długoterminowych. Będzie to okazja do rozwoju kreatywności i umiejętności autoprezentacji, jako ważnych kompetencji XXXI wieku.

Liczba jednostek w skali zadania: 40 h
Dzień i godzina warsztatów będzie ustalony z koordynatorem Centrum Sektor 3
Grupa będzie liczyła max do 10 osób, grupa otwarta.

5M Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z problemem uzależnienia
Zadaniem grupy będzie wzajemne wsparcie poprzez wymianę doświadczeń rodziców, których dzieci dotknął problem uzależnienia. Uczestnicy oprócz wsparcia zdobędą informacje dotyczące uzależnienia, procesu terapii oraz zmian zachodzących w systemie rodzinnym i w nich samych – jednostkach tego systemu. Zdobędą wiedze jak mogą zadbać o siebie by nie zatracić się w pomaganiu swoim dzieciom. Będą mogli poznać, na czym polega skuteczna pomoc oraz przekazywanie odpowiedzialności, jako części procesu wspomagającego leczenie swoich dzieci.

Liczba jednostek w skali zadania: 70 h
Dzień i godzina: czwartek w godzinach 18 – 20
Grupa będzie liczyła do 12 osób, grupa otwarta.

6 M Grupa rozwoju osobistego
Uczestnikami będą osoby po ukończonej terapii podstawowej. Uczestnictwo w grupie polegać będzie na nabyciu przez uczestników umiejętności pozwalających na utrzymanie zmiany nawyków w trzeźwym życiu. Obopólnym wsparciu terapeuta dla uczestników, uczestnicy względem siebie. Większego rozumienia innych i siebie. Wspieranie w utrzymywaniu abstynencji, ćwiczenia poprawnej komunikacji szczególnie w gronie rodzinnym. Określaniem własnych wartości wynikających z trzeźwego życia, budowania na podstawie tych wartości trwałych więzi rodzinnych. Uczestnicy będą mogli weryfikacji sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w trzeźwym życiu, oceniać ich skuteczność. Pogłębiając wgląd w swoje życie rozwijać system wsparcia w sobie. Będą mogli wzmacniać poczucie sprawstwa w sytuacjach kryzysowych oraz w konfrontacji zdobytych umiejętności, wiedzy z życiem codziennym. Grupa prowadzona będzie głównie metodą warsztatową.

Liczba jednostek w realizowanych w zadaniu: 64 h
Dzień i godzina: poniedziałek w godzinach 19 – 21
Grupa będzie liczyła do 10 osób, grupa otwarta.

7M Zakup artykułów spożywczych
Artykuły takie jak woda mineralna, batony wieloziarniste, musy owocowe będą wykorzystane podczas prowadzonych warsztatów dla młodzieży. Jest to element znaczący w spotkaniu z drugim człowiekiem, wzmacniający integrację grupy.
Zakup artykułów będzie obejmował okres realizacji działania w zadaniu.

8M Zakup materiałów do realizacji zadania
Artykuły posłużą do prowadzenia działań w ramach zadania. Będą to artykuły między innymi: papier ksero, flamastry, teczki kolorowe, zeszyty tusz do drukarki, długopisy, arkusze do tablicy flipchart itp.
Zakup materiałów będzie obejmował okres realizacji działania w zadaniu.

1A Koordynacja zadania
Koordynacja zadania w zakresie koordynatora głównego zadnia polegać będzie na: sprawowaniu nadzoru merytorycznego nad realizacją zadania, kierowaniu działaniami, monitorowaniu sposobu prowadzenia dokumentacji, prowadzeniem sprawozdawczości, ewaluacji (poziom skali działań – dane ilościowe dotyczące liczby uczestników poszczególnych działań oraz liczby zrealizowanych godzin poszczególnych działań).
Liczba jednostek w skali zadania: 30 h
Koordynacja na pierwszym etapie będzie polegała między innymi na kontakcie z pedagogiem w celu zaproszenia młodzieży do wzięcia udziału w planowanych warsztatach coachingowych. Kolejnym etapem będą indywidualne konsulacie z młodzieżą i ich rodzicami, podczas których zostanie omówiony plan przebiegu warsztatów oraz uzyskanie zgody na udział w warsztatach i ustalenie sposobu dojazdu i powrotu na warsztaty. Następnie zostanie utworzona odpowiednia dokumentacja, dokumentacja z konsultacji, listy uczestników. Realizacja zadania zostanie podsumowana w sprawozdaniu.
Liczba jednostek w skali zadania: 20 h
2A Obsługa finansowo – kadrowa
Polegać będzie na rozliczaniu programu w zakresie prowadzenia rozliczeń finansowych i sprawozdań, prowadzeniu dokumentacji księgowo-kadrowej, ewidencji dokumentów oraz obsługi płatności.

 

Programy i dofinansowania

Działania w programach realizowane są bezpłatne. Programy są współfinansowane lub finansowane przez dotujące je Instytucje.

Instytucje i partnerzy

Zapraszamy do odwiedzenia stron instytucji i partnerów, którzy wspierają nasze działania.