Wsparcie osób z problemem uzależnienia w rodzinie
Program finansowany przez Gminę Wrocław
Okres realizacji od 02.01.2025 do 31.12.2025
Realizowany zgodnie z umową D/WZD/W/1/2025
Adresaci zadania:
członkowie rodzin lub osób pozostających w bliskiej relacji z osobą uzależnioną od alkoholu lub zagrożoną uzależnieniem, w tym:
- rodziców osób uzależnionych lub zagrożonych uzależnieniem, małżonków/partnerów osób uzależnionych lub zagrożonych uzależnieniem,
- osoby mające trudności w radzeniu sobie z emocjami, jeśli powodem pojawienia się trudności mogą być uzależnienia rodziców. funkcjonowania.
Realizowane działania:
1M Poradnictwo indywidualne
Spotkania będą miały charakter motywacyjny, psychoedukacyjny oraz zakresu wsparcia psychologicznego. Uczestnicy uzyskają podstawową wiedzę na temat mechanizmów i rozwoju uzależnienia. Otrzymają wsparcie w bieżących trudnościach wykorzystując swój potencjał. Kolejne spotkania będą miały na celu poznanie siebie, zrozumienie i uporanie się z problemami emocjonalnymi, psychicznymi czy interpersonalnymi. To proces dokonywania zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania. Praca nad motywacją do zrozumienia i akceptacji sytuacji w jakiej się znaleźli.
Dzień i godzina: I realizator poniedziałek 14-15, II realizator środa 13:00-18:00, III realizator środa 14:00 – 16:00, czwartek 15:00-17:00 (realizator będzie informował na bieżąco o nieobecności)
2M Spotkania informacyjno – edukacyjne
Spotkania będą miały charakter informacyjno-edukacyjny dla osób, które będą kwalifikowane do grup. W spotkaniu 1 godzinnym zakłada się rozmowę z jedną lub dwoma osobami.
Dzień i godzina: I realizator poniedziałek: godziny spotkań będzie określał czas naboru do grupy;
II realizator środa: godziny spotkań będzie określał czas naboru do grupy.
3.M Grupy wsparcia dla członków rodzin/partnerzy osób z problemem uzależnienia/ zagrożonych problemem uzależnienia – 2 grupy
Oferowana forma pomocy zakłada grupowe spotkania edukacyjno – wsparciowe/ warsztatowe. Konsekwencją życia z partnerem nadużywającym alkoholu mogą być zachowania:
- przejawiające silną koncentrację myśli, uczuć i zachowań na zachowania osoby z problemem uzależnienia
- szukające usprawiedliwień sytuacji picia, zaprzeczania problemowi
- ukrywające problem picia przed innymi
- przejmujące kontrolę nad piciem osoby bliskiej ( wylewanie alkoholu, odmierzanie ilości, - kupowanie alkoholu, aby pijący nie wychodził z domu itp.)
- przejmowanie odpowiedzialności za zachowania pijącego partnera, łagodzenie konsekwencji picia: nie przyjmowanie prawdy, płacenie długów, dbanie o higienę pijącego, o jego wizerunek itp.
- przejmowanie za osobę pijącą obowiązki domowe, które ona zaniedbuje.
Życie w długotrwałym stresie spowodowanym piciem osoby bliskiej i brak skuteczności własnych działań nakierowanych na rozwiązanie problemu picia powodują poważne konsekwencje psychologiczne:
- zaburzenia psychosomatyczne,
- nerwice
- zaburzenia życia emocjonalnego (chaos emocjonalny, huśtawka nastrojów, stany lękowe i depresyjne, napięcie i stan ciągłego pogotowia emocjonalnego)
- zakłócenia czynności poznawczych (zagubienie, chaos poznawczy, brak poczucia sensu i celu, zakłócenie wzorców normy i zdrowia, nierealistyczne oczekiwania)
- pustkę duchową i brak nadziei
- samotność
- poczucie niemożności rozstania się
- czasami nadużywanie substancji psychoaktywnych (zwłaszcza leków nasennych i uspokajających, jak również alkoholu)
- trudności w rozpoznawaniu własnych potrzeb, w realizacji własnych pragnień, ambicji i celów
- wyraźnie odczuwane obniżenie jakości życia.
Wymienione objawy są zespołem nieprawidłowego przystosowania się do sytuacji problemowej. U części osób rozpoznaje się ostrą reakcję na stres, zaburzenia stresowe pourazowe lub zaburzenia adaptacyjne, współuzależnienie.
Osoby wymagają wsparcia i mogą uzyskać poprawę stanu zdrowia psychosomatycznego, jeśli skorzystają z pomocy jaka mogą u nas uzyskać.
Grupa pracować będzie nad podstawowymi problemami związanymi ze współuzależnieniem, ma na celu zmobilizowanie współuzależnionych do zmiany i zachęcenie do dalszej pracy nad rozwojem osobistym.
Biorąc pod uwagę bieżącą problematykę wnoszoną przez uczestników prowadzane będą elementy pracy warsztatowej połączonej z edukacją.
Ze względu na ilość osób zgłaszających się prowadzone będą 2 grupy.
Dzień i godzina: I grupa poniedziałek w godzinach 19 – 21, II grupa środa w godzinach 18-20
Grupy będą liczyły do około 12 osób, grupy otwarte.
4M Grupa dla osób, które doświadczają trudności emocjonalnych, które mogą być spowodowane problemem uzależnienia u rodziców (Syndrom DDA)
Grupa jest skierowana do osób, które dorastały w rodzinach z problemem alkoholowym. Osoby te często mają problemy z budowaniem bliskich i zdrowych relacji z innymi. Często obawiają się bliskości, ponieważ w dzieciństwie mogły doświadczać emocjonalnej lub fizycznej niestabilności ze strony rodziców. Mogą mieć trudności z zaufaniem innym, ponieważ nie nauczyły się, czym jest stabilna, wspierająca relacja. W wyniku wychowywania się w chaotycznym środowisku, osoby DDA często czują, że muszą wszystko kontrolować i dążyć do perfekcji, by uniknąć krytyki lub dezaprobaty. Mogą przejmować na siebie odpowiedzialność za innych, nawet kosztem swoich własnych potrzeb. W dzieciństwie osoby te mogły żyć w ciągłym napięciu emocjonalnym, w związku z niestabilnością rodzinną, co może prowadzić do chronicznego lęku i niepokoju w dorosłym życiu. Często doświadczają trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem własnych emocji. Mogą unikać konfrontacji i konfliktów, ponieważ w dzieciństwie mogły doświadczyć agresji, przemocy lub niezdrowych wzorców radzenia sobie z problemami w rodzinie. Często czują się winne lub odpowiedzialne za problemy innych i starają się unikać sytuacji, które mogą prowadzić do napięć. Osoby te mogą mieć zaniżone poczucie własnej wartości. W dzieciństwie często nie otrzymywały wystarczającego wsparcia emocjonalnego, co prowadzi do poczucia bycia "niegodnym" miłości i szacunku. Często walczą z wewnętrzną krytyką i potrzebą aprobaty ze strony innych. Mogą mieć skłonności do uzależnień, zarówno od substancji, jak i od innych zachowań (np. praca, jedzenie, zakupy), jako mechanizm radzenia sobie z emocjonalnym bólem. Może to wynikać z nauczonych w dzieciństwie strategii unikania problemów i emocji. Mogą mieć skłonności do bycia nadopiekuńczymi wobec innych lub przeciwnie — unikać odpowiedzialności i trudnych sytuacji. Ich zachowanie w relacjach może oscylować między nadmiernym zaangażowaniem a całkowitym wycofaniem. Mogą mieć trudności z wyznaczaniem zdrowych granic w relacjach. Często dają się wykorzystywać przez innych lub nie potrafią powiedzieć "nie", co może prowadzić do wypalenia i emocjonalnego wyczerpania.
Uczestnicy będą mieli możliwość zrozumienia wpływu swoich doświadczeń z przeszłości na obecne życie, rozwijania zdrowych sposobów radzenia sobie z trudnościami oraz wzmacniania swoich zasobów wewnętrznych. Będą mogli nauczyć się wyznaczania zdrowych granic, rozwijać umiejętności regulacji emocji, poprawić swoją samoocenę oraz budować bardziej satysfakcjonujące relacje oparte na zaufaniu. Spotkania będą odbywać się w atmosferze wzajemnego wsparcia i akceptacji, sprzyjając poczuciu bezpieczeństwa i możliwości otwarcia się na zmiany.
Dzień i godzina: środa w godzinach 18:30 – 20:30
Grupa będzie liczyła do około 12 osób, grupa otwarte.
5M. Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z problemem uzależnienia
Zadaniem grupy będzie wzajemne wsparcie poprzez wymianę doświadczeń rodziców, których dzieci dotknął problem uzależnienia. Uczestnicy oprócz wsparcia zdobędą informacje dotyczące uzależnienia, procesu terapii oraz zmian zachodzących w systemie rodzinnym i w nich samych – jednostkach tego systemu. Zdobędą wiedze jak mogą zadbać o siebie by nie zatracić się w pomaganiu swoim dzieciom. Będą mogli poznać, na czym polega skuteczna pomoc oraz przekazywanie odpowiedzialności, jako części procesu wspomagającego leczenie swoich dzieci. Uczenie odpowiedzialności w leczeniu uzależnienia dziecka jest kluczowym elementem terapii. Można to osiągnąć poprzez:
- motywowanie do podejmowania decyzji: dziecko powinno być zachęcane do podejmowania odpowiedzialnych wyborów dotyczących swojego zdrowia i życia
-ustalenie granic: rodzice powinni wspólnie z dzieckiem ustalać jasne zasady dotyczące zachowań i oczekiwań.
- rozwój umiejętności: uczenie dziecka umiejętności radzenia sobie, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji sprzyja jego odpowiedzialności
- wspieranie samodzielności: dziecko powinno mieć możliwość podejmowania małych, odpowiedzialnych decyzji w codziennym życiu, co pomoże mu w budowaniu pewności siebie.
Podejmowanie tych działań może pomóc w procesie leczenia i prowadzić do zdrowszych zachowań w przyszłości.
Dzień i godzina: wtorek w godzinach 18 – 20
Grupa będzie liczyła do 12 osób, grupa otwarta.
Koordynator programu: mgr Dorota Furtak – Wlazińska
mail: dorota.furtak-wlazińska@karan.pl